5 Måder kollagen forbedre dit helbred

5 Måder kollagen forbedrer dit helbred Du har muligvis hørt kollagen udråbt som skønhedssupplement, fordi det forbedre styrken og smidigheden af hud, hår og negle. Men kollagen har rigtig mange også indre fordele for dit helbred. Her får du de fem vigtigste

Hvad er kollagen?

Kollagen er det protein, der sammen med elastin danner bindevævets fibre. Helt konkret betyder det at det styrker hud, hår negle, tænder. Den rette mængde kollagen øger dit stofskifte og fornyer huden og holder den elastisk. Samtidig reparerer kollagen i led og muskler så du hurtigere kommer dig efter skader.

Mål din krops kollagen indhold

Man kalder også kollagen for ungdommens protein, fordi vi får mindre og mindre af det, efterhånden som vi ældes. Men lige som vi kan tage vitamin og kosttilskud for at opretholde balancen i vores krop, kan vi også supplere med kollagen. Første skridt er dog at kende sin egen krops tilstand og niveau af vitaminer og kollagen.

Derfor tilbyder vi hos Charwell Copenhagen at få foretaget en test af din krops vitamin og kollagen- tilstand. 

Testen måler indholdet af vitaminer og kollagen i din krop og giver dig en oversigt over hvilke områder der er mangel. Ofte vil mange ting falde på plads her, når du finder ud af hvad din krop mangler, kan det nemlig forklare mange symptomer , som du måske har lært at leve med.

Hvad kan kollagen gøre for dig?

Nedenfor har vi samlet nogle af de gode egenskaber du får fra kollagen. Ved at tilføre din krop et kollagen boost, vil det første du oplever være at din hud bliver synligt sundere at se på, dine led får det bedre, din fleksibilitet øges og du sover sandsynligvis bedre og vil have hurtigere til genoptræning.

Kollagen indeholder glysering, prolin og hydroxyprolin, som er tre amino syrer din krop har brug for, for at kunne danne sit eget kollagen. Det er svært at få disse aminosyrer naturligt, medmindre du spiser rigtig mange organer som lever eller hjerter.

Det, som kollagen blandt andet hjælper din krop med, er:

1. Blødere og fugtmættet hud

Din hud indeholder celler der selv producerer kollagen. Men med alderen nedsættes produktionen og huden bliver hårdere og mindre elastisk. Så ved at tilføre din hud kolllagen øger du elasticiteten, forbedrer hudens hydrering . Det betyder færre rynker, fordi huden fornys, fugtes og opstrammes. Det betyder også at hud, der bliver udsat for hårdt slid, for eksempel i forbindelse med en graviditet, kan hjælpes til hurtigere fornyelse og færre strækmærker.

2. Stærkere led og hurtigere genoptræning

Kollagen styrker dine led, nærmere bestemt brusken i dine led og deres resistens overfor slid og smerte. Man har ved studier fundet ud af at ved at indtage kollagen nedsættes ledsmerter og dine led bliver mere fleksible. Især når man bliver ældre, vil led begynde at gøre ondt, fordi kroppen producerer mindre kollagen, så her er det en rigtig god idé at supplere.

3. Stærkere og sundere hud, hår, negle

Som allerede nævnt er kollagen mest kendt for sin positive effekt på hud, hår og negle. Kollagen er byggeklodsen for fornyelse af vores hud, hår og negle, så ved at supplere med kollagen giver du dette et boost af fornyelse. Det vil også være her du først oplever en forskel. Huden føles mere smidig, håret mere glasfuldt og neglene stærkere.

4. Øger stofskiftet og bedrer fordøjelsen

Det er en helt almindelig folkesygdom, men de færreste taler om det. Dårlig mave og fordøjelse der gør maven oppustet eller brændende er hverdag for rigtig mange. Disse uønskede symptomer opstår, fordi toksiner, ufordøjet mad og skadelige bakterier lækker gennem tarmvæggen og skaber en autoimmun reaktion. Ved at tilføre kollagen til din kost genoprettes tarmflora og lindrer maven.

5. Forbedrer din søvn

Natten er der hvor din krop arbejder for at restituere. Ved at give din krop det som den primært har brug for, nemlig kollagen, får du ro til at sove dybt og roligt imens kroppen arbejder. Indtagelse af kollagen lige før sengetid har vist at give bedre søvnkvalitet hos personer med søvnløshed. Dette fordi kollagen medfører en stigning i plasma og glycinkoncentrationen i blodet, hvilket medfører et signifikant fald i kropstemperaturen forbundet med en stigning i blodstrømmen. Du opnår med andre ord den perfekte og mest behagelige kropstemperatur for at få den mest optimale søvn.

Sådan får du mere kollagen i din kost

Som nævnt er organer en god kilde til at få mere kollagen i kosten. Dog vil det få mange til at rynke på næsen, derfor skal det siges at der finde supplementer i pille eller pulverform. Men ikke desto mindre, hvis du ønsker den naturlige vej til øget kollagen i din kost kan du spise:

• Kohale

• Knoglemarv suppe

• Griseskind, lakseskind, kyllingeskind

• Æggehvider, men spis blommen også fordi den indeholder gode antioxidanter

• Lever, hjerte og andre organer

Er du mere til at få kollagen som supplement, er det et billigt supplement, som ikke smager af noget. De fleste spiser det sammen med morgenmaden, som drys på ymer, eller i kaffen. Man anbefaler mellem 2 og ti gram dagligt kollagen supplement.

Spis Kollagen sammen med vitamin C

Vitamin C er nemlig essentiel for kollagen syntesen, og at kollagen produceres i kroppen hurtigere. Ved at spise vitamin C sammen med kollagen øger du med andre ord produktionen af kollagen i kroppen og kan hurtigere nyde af de gode egenskaber kollagen har for din krop og hud.

Kollagen er en af de nemmeste måder du kan forbedre din krop og sundhed, uden det store besvær. Så det er bare med at komme i gang.

Husk at følge med i begivenheder og events her på siden og se hvornår du får mulighed for at lære mere om vitaminer, og genveje til en sundere krop.